‘De markt is daar waar de mensen zijn’

Tom Coronel, autocoureur, F1 kenner, en spreker over ondernemen en topsport, was maandagavond 12 maart de hoofdgast, na afloop van de jaarvergadering in De Westerbouwing in Oosterbeek. Tom Coronel blijkt op meerdere fronten ‘gas’ te geven. Op bevlogen, heldere en humoristische wijze vertelde hij hoe je zakelijke uitdagingen het beste kan managen op de ‘racebaan’ van zaken doen.

Tom Coronel is een rasondernemer. Een uitermate inspirerende, succesvolle en professionele duizendpoot die altijd en overal wil winnen. Hij racet op hoog niveau, maar is ook een succesvol internetondernemer. Multitasken is voor de gedreven helft van de ‘Coronel tweeling’ heel gewoon.

Champagne
“Kijk, ik ben opgevoed op circuits. Dat zit in mijn bloed. Dan wil je gas geven, de eerste zijn.” Maar pas op! Tom kan dan misschien overal snel in willen zijn, hij is ook een man van details en controle. Hij haalt een voorbeeld aan: “Jullie kennen ongetwijfeld de beelden van winnaars na een autorace. Dan sta je daar met zo’n champagnefles. Zelfs het fatsoenlijk openen en spuiten van de champagne kun je leren en perfect doen. Met alle respect voor Max hoor, maar hoe hij rommelt met die fles……”

Opgeven bestaat niet
Dit levert hem de eerste lachers op, maar eigenlijk zegt hij indirect: zorg dat je als ondernemer je zaakjes voor elkaar hebt, dan is de zege nog mooier. Want Tom zegt alles met een bedoeling. Hij toont vervolgens een film waarin hij deelneemt aan de Dakar-rally. Duidelijk is te zien dat hij en zijn teamgenoot kampen met materiaalpech. Uitputting en opgeven liggen op de loer. “Maar opgeven bestaat niet. Zo kregen we te horen: jullie staan laatste, kap er maar beter mee. Hoezo opgeven? Waarom neem je dan al die moeite om aan de Dakar-rally mee te doen? Ik ben opgegroeid in competitie. Mijn ondernemersinstinct zegt dus altijd: doorgaan. Omdat het kan wil ik het.”

Heb de drang om te winnen
Hij gebruikt deze voorbeelden als ‘aanloop’ naar het moderne ondernemen. Vooral gericht op internet. Hij geeft een aantal praktische tips: “Benut de meerwaarde van social media, want de ontwikkelingen zijn niet te stoppen. Beeld is steeds meer in gebruik. Als je een productfilm laat maken, ondertitel deze per definitie altijd, want dan wordt het beter bekeken. Doe het anders dan anderen. Heb de drang om te winnen. Maar luister wel altijd naar de klant, want de markt is daar waar de mensen zijn. Trouwens, werken jullie samen met je allergrootste concurrent?” Het blijft stil in De Westerbouwing. “Waarom niet? Samen word je namelijk beter. Zoek vervolgens je zwakste schakels op, verbeter die en ga ervoor.”

Finishvlag
De finish van de avond is in zicht. Tom komt natuurlijk als eerste over de streep, krijgt de finishvlag, neemt het applaus in ontvangst, opent de champagnefles prima en bedankt iedereen voor de interesse. En weg is deze uiterst boeiende gastspreker.